" Disleksi Zihinsel Engel Değildir ! "
2
Nisan
2014
DİSLEKSİ EĞİTİMİ İÇİN BİLGİSAYAR YAZILIMLARI

EĞİTSEL YAZILIM KATEGORİSİ GENEL DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Bu projede disletik çocukların eğitim aşamaları düşünüldüğünde rehabilitasyon süreçlerinde kullanılacak eğitim hedefleri ve hiyerarşisi olan eğitsel yazılımlar istenmektedir.

Ayrıntılar

Normal ve normal üstü zekaya sahip olduğu halde okuma-yazma aritmetik ve sosyal ilişkilerde problem yaşama haline disleksi denilmektedir. Disleksi problemi yaşayan çocukların ülkemizde %4 oranında olduğu düşünüldüğünde bu çocukların sayısı hiçte azımsanmayacak derecede değildir. Özel eğitimin yapılanmasında Eğitim teknolojilerinin güçlü bir rol oynadığı düşünülürse bu konudaki ihtiyaç çok önemlidir.

Değerlendirme ölçütleri aşağıdaki gibidir.

Değerlendirme Ölçütleri:

Temel Öğretim Bölümü

1. Açık ve net hedefler,

2. Etkin ve yararlı geribildirim,

3. Yeterli örnek ve uygulama kullanımı,

4. Örnekler ve uygulamalarda uygun zorluk seviyesi,

5. Öğrenci özelliklerinin dikkate alındığı farklı örneklerin kullanımı,

6. Aktif öğrenme ve etkileşimi destekleme,

7. İpuçları ya da özet verme,

8. Yalın ve anlaşılır bir dil kullanma,

9. Kendinden önceki ve sonraki konuyla ilişkili, bütünlük sağlayan bir yapı oluşturma.

Öğrenci Değerlendirme Materyalleri

1. Değerlendirmenin öğretim içeriği ile tutarlı olması,

2. Geribildirim vermek için karakterler, animasyonlar ya da ipuçları kullanma,

3. Farklı türlerde değerlendirme soruları kullanma.



Güdüsel Tasarım

1. Öğreneni materyali kullanmaya güdüleyen çeşitliliğe sahip olması,

2. Görsellerin çizimlerinin nitelikli olması.

Görsel Tasarım ve Üretim Kalitesi

1. Görsellerin gerçeği yansıtıyor olması,

2. Görsellerin birlikte yer aldığı metinleri destekler nitelikte olması,

3. Görsellerin öğrenmeyi kolaylaştırıcı bir unsur olarak kullanılmış olması,

4. Uygun bir şekilde kullanılmış yakınlık ve hizalama,

5. Kullanılan görsellerin hedef kitle için uygun olması,

6. Yaratıcılık ve özgünlük.

Teknik Kalite Değerlendirmesi

1. Kullanılışlılık (Öğrenci ve eğitmenlerin materyalleri kolayca kullanabilmesi),

2. Yazılımın amaçlarının, kullanım kılavuzunun, iletişim bilgilerinin, karşılayacağı minimum donanım özelliklerinin yer aldığı yardım menüsü,

3. İşlevlerin düzgün çalışması (Butonlar, animasyonlar, geçişler),

4. Hatasız ve hızlı çalışma,

5. Güncellenebilirlik.

İçerik Unsurları

1. Senaryo taslağı,

2. Hedef kitlenin özelliğine uygun içerik unsurlarının tasarlanması,

3. Kendi özgün üretim materyallerini oluşturma.

Oyun Tabanlı Yazılımlar İçin

1. Oyunu tanıtmak için iyi yönergeler kullanma,

2. Geribildirimler kullanma,

3. Senaryonun özgünlüğü,

4. Oyun sırasında performansları hakkında öğrencilerin bilgilendirilmesi,

5. Yönlendirme ve denetlemelerin başarılı olması,

6. Eğitim öğretim ve oyunun amaçlarının hedeflerinin birbirine uygunluğu